تاریخچهی شهر اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که تاریخچهای غنی دارد. این شهر در مرکز ایران قرار دارد و دورانهای مختلف تاریخی را به خود دیده است. طبق تحقیق باستان شناسان، قدمت اصفهان به پیش از دورهی هخامنشیان برمیگردد.
نامهای مختلف اصفهان در طول تاریخ
اصفهان در طول تاریخ نامهای متعددی داشته که هرکدام بازتابی از فرهنگ، موقعیت جغرافیایی و تحولات تاریخی این شهر بودهاند. در ادامه، نامهای مختلف اصفهان را بررسی میکنیم:
جی
یکی از قدیمیترین نامهای اصفهان، جی بوده است. این نام در متون پهلوی و منابع دوران هخامنشیان و ساسانیان ذکر شده و به منطقهای در بخش شرقی شهر کنونی اصفهان اطلاق میشده است. جی یکی از مناطق مهم تمدنی دوران باستان بوده و در نزدیکی زایندهرود قرار داشته است.
اسپادانا
نام اسپادانا در دوران هخامنشیان و ساسانیان به کار میرفته و در برخی از کتیبههای این دوران ذکر شده است. این واژه از ریشهی “سپاه” آمده و به معنای “محل گردهمایی سپاهیان” بوده است. اسپادانا یکی از ساتراپیهای مهم امپراتوری هخامنشی محسوب میشده و به دلیل موقعیت سوقالجیشی خود اهمیت ویژهای داشته است.
سپاهان
پس از ورود اسلام، نام سپاهان بهعنوان شکل تحولیافتهی “اسپادانا” رواج یافت. این نام در متون تاریخی اسلامی مانند آثار ابنحوقل، مقدسی و یاقوت حموی ذکر شده است. سپاهان به معنای “سرزمین سپاه” بوده و نشان از اهمیت نظامی و استراتژیک این منطقه دارد.
صفاهان
در برخی منابع تاریخی، از جمله متون قرون اولیهی اسلامی، نام اصفهان به شکل صفاهان ثبت شده است. این نام شباهت زیادی به سپاهان دارد و برخی آن را نسخهی دیگری از همان نام میدانند.
اصفهان
با گذشت زمان، نام سپاهان در مکاتبات رسمی به اصفهان تغییر یافت. این نام در دوران سلجوقیان و صفویان بهصورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت و در ادبیات فارسی و عربی تثبیت شد. نام اصفهان امروزه بهعنوان نام رسمی این شهر در اسناد و مکاتبات بینالمللی به کار میرود.
تاریخ اصفهان به زبان حسن خان جابری انصاری
حسن خان جابری انصاری در کتاب تاریخ اصفهان خود چنین مینویسد:
« اسپهان از اقدم بلاد است؛ نخستش به نام «جی» میخواندند، و گویا این نسبت به پادشاهان جیان است که قرنها پیش از کیان و پیشدادیان شاهی ایران داشتند.
تواریخ به اختلاف است: بعضی نخست بانی را طهمورث گویند که چهار دیه دردشت و جوباره و کوشک و کران را به یکدیگر پیوست داده و بعد، جمشید بر آبادی شهر و نواحی افزوده.
بستانی از قول سیاح اروپایی نویسد: اطراف اصفهان پر نعمت و خوب زراعت است. مردمش عموما دانش پژوهند، هر یک خواندن و نبشتن نیکو میدانند؛ صنعتگران و دکانداران اشعار بزرگانی از شعرای پارسی زبان را محفوظ دارند و تجارشان حاذق و دانا و اصحاب نشاط و خوش گذرانند».
اصفهان در دورههای تاریخی مختلف
اصفهان یکی از شهرهای کهن است که میتوان تاریخچهی آن را در هزارههای پیش از میلاد نیز بررسی کرد:
اصفهان در دوران ایلامیان
براساس مطالعات باستانشناسی، قدیمیترین نشانههای تمدنی در اصفهان به دوران ایلامیان بازمیگردد. منطقهی باستانی سیَلک در کاشان که نزدیکی اصفهان قرار دارد، یکی از مهمترین مراکز تمدن ایلامی بوده است. آثار باقیمانده از این دوره نشان میدهد که اصفهان در مسیر ارتباطی بین تمدنهای بینالنهرین و فلات مرکزی ایران قرار داشته است.
اصفهان در دوران مادها
در دوران مادها، اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی مهم خود به یکی از مراکز استراتژیک این امپراتوری تبدیل شد. در این زمان، دو قوم اصلی در این منطقه سکونت داشتند:
- ایرانیان آریاییتبار که به تدریج در منطقه مستقر شدند.
- اقوام بومی که از دوران ایلامیان باقی مانده بودند.
نام “جی” در این دوران برای اصفهان ذکر شده است. جی یکی از شهرهای مهم مادها بود که بعدها نیز به عنوان بخشی از اصفهان حفظ شد. منابعی مانند «تاریخ ماد» از ایگور دیاکونوف اشاره دارند که اصفهان یکی از مراکز دفاعی مادها در برابر حملات آشوریان بوده است.
اصفهان در دوران هخامنشیان
پس از فتح مادها توسط کوروش بزرگ، اصفهان به عنوان یکی از ایالتهای مهم امپراتوری هخامنشی به شمار میرفت. نام “اسپادانا” در این دوره به این شهر اطلاق میشد که به معنای “محل گردهمایی سپاهیان” است. این نام در کتیبههای هخامنشی و در اسناد یونانی مانند نوشتههای هرودوت نیز آمده است.
مهمترین ویژگیهای اصفهان در این دوره:
- قرار گرفتن در مسیر شاهراه سلطنتی که پایتختهای مختلف هخامنشیان را به هم متصل میکرد.
- وجود قلعههای نظامی برای اسکان و آموزش سپاهیان.
- رونق کشاورزی به دلیل وجود زایندهرود.
اصفهان در دوران اشکانیان
با سقوط هخامنشیان و سلطهی سلوکیان، اصفهان برای مدتی تحت تأثیر فرهنگ یونانی قرار گرفت، اما با قدرت گرفتن اشکانیان، مجدداً هویت ایرانی خود را بازیافت.
ویژگیهای اصفهان در این دوره:
- نقش مهم در مسیر تجاری جادهی ابریشم.
- وجود اقوام مختلف از جمله یهودیان که بر اساس متون یهودی مانند تلمود، در این دوره در اصفهان مستقر شدند.
- ساخت استحکامات نظامی جدید برای مقابله با حملات رومیان.
اصفهان در دوران ساسانیان
اصفهان در دورهی ساسانیان به یکی از پایگاههای مهم امپراتوری تبدیل شد. نام “سپاهان” در این دوره به شهر اطلاق شد که به معنای “سرزمین سپاهیان” است. منابعی مانند «تاریخ طبری» و «شاهنامهی فردوسی» به اهمیت نظامی و استراتژیک اصفهان در این دوره اشاره کردهاند.
مهمترین رویدادهای این دوران:
ساخت استحکامات جدید به فرمان خسرو اول (انوشیروان).
وجود مراکز زرتشتی و آتشکدههای مهم مانند آتشکدهی آذر فرنبغ.
تبدیل اصفهان به یکی از مراکز تولیدات کشاورزی و صنایع دستی.
اصفهان پس از ورود اسلام
پس از سقوط ساسانیان و ورود اسلام، اصفهان همچنان به عنوان یکی از شهرهای مهم و فرهنگی در عرصه باقی ماند. که در ادامه و پس از ورود اسلام، اصفهان را در دورهی سلجوقی، صفویه و معاصر بررسی میکنیم.
اصفهان در دوران سلجوقیان
دوران سلجوقیان را باید یک دورهی دورهی مهم در تاریخ ایران و اصفهان دانست. در این دوران، اصفهان به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران محسوب میشد. سلجوقیان اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند و اصفهان به همین واسطه، در این دوران اهمیت ویژهای یافت.
در این دوران زیر ساختهای شهری گسترش یافت و و بسیاری از مساجد، کاروانسراها و برجها ساخته شدند. در این دوران با رونق علم و فرهنگ، مراکز آموزشی و دانشگاههای معتبر تأسیس شدند.
یکی از پراهمیتترین نکات دوران سلجوقیان در اصفهان، نقش آن به عنوان یک مرکز اقتصادی مهم بود. در این دوران، اصفهان در جادهی ابریشم واقع شده بود و تجارت و مبادلههای بسیاری در این شهر انجام میشد. در دوران تیموریان، سمرقند به عنوان پایتخت؛ جایگزین آن شد.
اصفهان در اوج خود؛ دوران صفویه
اصفهان در دوران حکومت صفویان، به ویژه در زمان شاه عباس اول (شاه عباس بزرگ)، به اوج شکوه و عظمت خود رسید. این دوران که از اواخر قرن شانزدهم تا اواسط قرن هفدهم میلادی ادامه داشت، نقطهی عطفی در تاریخ ایران به شمار میرود.
با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان در سال ۱۵۹۸ میلادی، این شهر به یکی از مهمترین مراکز فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاسی جهان تبدیل شد.
شاه عباس با اجرای سیاستهای اقتصادی هوشمندانه، زیرساختهای تجاری و مالی کشور را متحول کرد. او شبکهای از بازارها، کاروانسراها و جادههای تجاری را توسعه داد که تجارت داخلی و بینالمللی را رونق بخشید.
ایجاد مسیرهای تجاری امن، اصلاح نظام مالیاتی و توسعهی بنادر از جمله اقداماتی بود که ایران را به یک قدرت اقتصادی در منطقه تبدیل کرد.
دوران شاه عباس را میتوان عصر طلایی هنر و معماری ایران دانست. او با حمایت گسترده از هنرمندان، معماران و صنعتگران، موجب خلق شاهکارهایی شد که هنوز هم در زمرهی برترین نمونههای هنر ایرانی قرار دارند.
در این دوره، نقاشی، مینیاتور، خوشنویسی، شعر و صنایعدستی مانند کاشیکاری و فرشبافی به اوج خود رسید.
اصفهان در این دوران شاهد ساخت مجموعهای از بناهای باشکوه بود که امروزه بهعنوان نمادهای هویت فرهنگی و تاریخی ایران شناخته میشوند. از جمله مهمترین آثار این دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
میدان نقش جهان: یکی از بزرگترین و زیباترین میدانهای جهان که مرکز اصلی رویدادهای اجتماعی، تجاری و فرهنگی آن زمان بود.
مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی: اوج شکوه و معماری با کاشی کاریهای منحصر به فرد.
مسجد شیخ لطفالله: یکی از زیباترین مساجد جهان که به دلیل گنبد بینظیر و کاشیکاریهای ظریف آن شهرت دارد.
عمارت عالیقاپو: کاخی باشکوه که بهعنوان مقر حکومتی صفویان مورد استفاده قرار میگرفت.
پل خواجو و سیوسه پل: از شاهکارهای مهندسی و معماری که علاوه بر کارکرد ارتباطی، نقش تفریحی و فرهنگی نیز داشتند.
با سقوط سلسلهی صفوی و حملهی افغانها در اوایل قرن هجدهم میلادی، اصفهان دچار ویرانی و رکود شد. در دوران نادرشاه افشار، زندیه و قاجار، هرچند که برخی اصلاحات در شهر انجام شد، اما شکوه و جایگاه پیشین خود را از دست داد.
با انتقال پایتخت به شهرهای دیگر، اهمیت سیاسی اصفهان کاهش یافت، اما همچنان بهعنوان یکی از مراکز فرهنگی و هنری ایران باقی ماند.
دوران معاصر
در دوران معاصر هم اصفهان همچنان یکی از شهرهای مهم و فرهنگی ایران محسوب میشود. با وجود گسترش شهرنشینی و دیگر موارد، بی توجهی به آثار تاریخی در اصفهان معاصر دیده میشود و فرونشست زمین در اصفهان، از جمله مواردیست که آثار تاریخی اصفهان را تهدید میکند.
امید است این شهر کهن با تاریخچهی دیرینهی خود دستخوش آسیب بسیار نشود و از آثار تاریخی آن، به شایستگی نگهداری شود.