جاذبه های گردشگری ایرانفارس

یک روز در چادرهای عشایری دشت ارژن

معرفی دشت ارژن | زندگی در چادر عشایر تجربه بسیار به یاد ماندنی می‌تواند باشد و حتمی خیلی از شما دلتان می‌خواهد این تجربه را داشته باشید. پیچ جاده را که طی کنی دشتی سبز در مقابلت خودنمایی می‌کند. دشتی که سبزی و خرمیش تو را با خود به دیار خواب و رویا می‌برد.

چشم‌ها را که ببندی عطر گلها را به خوبی می‌توانی با همه وجود احساس کنی و چشم را که بگشایی تابلویی از این همه زیبایی را به یکباره در مقابل خود می‌بینی. تابلویی که برای دیدنش باید بار سفر بست و دل به کوچ سپرد و خود را به ارژن رساند، دشتی سبز که در مسیر اصلی راه شیراز به کازرون و همچنین بوشهر قرار گرفته است. در واقع باید از شیراز به کازرون بروید و با پشت ‌سر گذاشتن حسین‌آباد و خیبرآباد، از خان‌زنیان رد شوید تا به دشت ارژن برسید.

در فصول گرم سال این دشت قشلاق عشایری است که در اطراف آن چادر می‌زنند. چادرها در دامنه کوه‌ها بنا می‌شوند و مردان عشایر در دشت به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. دشت ارژن یکی از زیباترین مناطق ایران و ناحیه‌ای حفاظت‌شده و سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع است.

این منطقه چندین روستا دارد که در اطراف تالاب ها و چشمه‌ها بنا شده‌اند. پوشش گیاهی و گونه های درختی موجود در دشت ارژن، درختان بلوط، زالزالک و بادام است.

رودخانه دشت ارژن

غارهای دشت ارژن

غارهای دشت ارژن شگفتی بعدی و بسیار جالب این منطقه هستند که با دیواره‌های عجیب‌غریب‌شان حسابی میخکوب‌تان میکنند؛ سنگ‌های این غارها توسط فرسایش طبیعی آبی و بادی سوراخ شده و شکل‌های غیرمنتظره و جذابی به‌خود گرفته‌اند.

حیات وحش دشت ارژن

دشت ارژن در روزگاران نه‌چندان دور، خانه‌ای برای شیرهای ایرانی نیز بوده‌ است. شیر ایرانی، زمانی در گذشته در رشته کوه‌های زاگرس فارس می‌زیست ولی متأسفانه نسل آن منقرض شده است ولی اکنون در این منطقه بز، کل و پلنگ زندگی می کنند.

این دشت بسیار زیبا، در بهار و تابستان بیشتر از همیشه جذاب و تماشایی است. خصوصاً فصل تابستان که نسیم روح‌نوازی سراسر منطقه را خنک می‌کند.

اگر راهی سفر به این دشت شدید، پیچ جاده را که طی کنی صدای دیلینگ دیلینگشان را می‌توان از پشت پیچ جاده به خوبی شنید صدای زنگوله گوسفندانی که هر صبح به چرا میروند.

دخترکان هم به دنبال بره های تازه به دنیا آمده می‌دوند سبک بال و شادمان و زنان عشایر نیز اینجا هر صبح بوی نان تازه شان دشت را پر می‌کند و مردان عشایر نیز نی‌لبک زنان دام‌های خود را به دل دشت می برند برای چَرا.

و چه شیرین است زندگی در دل دشتی که آسمان پر ستاره سقف بالای سرت باشد و دشت فرش زیر پایت.

حیات وحش دشت ارژن فارس

پوشش‌های گیاهی دشت ارژن

در فاصله چند کیلومتری دشت ارژن، جنگل های انبوه بلوط نیزقرار دارد که در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به دل آنها سفر کنید.

در فصل‌های سرد سال، این منطقه پوشیده از گل‌های نرگس می باشد. البته گونه های درختی سرو کوهی در این منطقه بسیار به چشم می خورد. از طرفی قدمگاه سلمان و علی که محل عبور سلمان فارسی و حضرت علی علیه السلام است، یکی از جاذبه های مذهبی دشت ارژن است.

چادرهای عشایری دشت ارژن

زندگی عشایر در دشت ارژن

اما در مجموع دیدن چادرهای عشایری و دام‌های در حال چرا و تماشای زندگی عشایر در دشت ارژن یکی از مناظر و بازدید های خاطره انگیز است که نباید آن را از دست داد چرا که یک روز در چادرهای عشایری دشت ارژن میتواند بهترین خاطره تابستان امسال باشد.

یلدا توکلی (مجله گردشگری سپاهان توریسم)

دکمه بازگشت به بالا