موج ایران هراسی را به ساحل ایران دوستی بکشانیم
موج ایران هراسی را به ساحل ایران دوستی بکشانیم
موج ایران هراسی را به ساحل ایران دوستی بکشانیم
ایران؛ مهد فرهنگ و تمدن، سرزمین چهار فصل، خطه هنر و هنرمند پروری و کشوری است که به اذعان سازمان جهانی گردشگری، به لحاظ بهره مندی از جاذبه های فرهنگی و طبیعی در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد. اما این موضوع بر همگان روشن است که با وجود این میزان جذابیت و این پتانسیل بالقوه، تعداد گردشگران خارجی که برای بازدید به ایران سفر می کنند به هیچ وجه با این توان بالا همخوانی ندارد و این کشور سهم کمی در گردشگری جهانی دارد. علل بسیاری در این راستا مطرح شده است که از این جمله می توان به تبلیغات منفی رسانه های خارجی علیه ایران و ایران هراسی، ضعف زیرساختهای مربوط به گردشگری و فقدان تبلیغات خوش آب و رنگ و فریبنده درباره کشورمان در سطح جهانی می باشد البته به جرات می توان ایران هراسی را عمده ترین دلیل این موضوع عنوان نمود.
قدرت روز افزون ایران اسلامی، واقع شدن ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه و همسایگی آن با کشورهای پرورش دهنده تفکر افراطی گری، تبلیغات سوء علیه ایران در راستای حمایت از تروریسم، اسلامی بودن ایران و تصویر غلط ارائه شده از مسلمانان بواسطه اقدامات تروریستی در کشورهای غربی و محدودیت های موجود در کشورهای اسلامی و البته بحث داغ سالهای اخیر یعنی پرونده هسته ای ایران، همه و همه ایران هراسی را در دنیا تقویت نموده اند. حال این سوال مطرح می شود که چگونه می توان این تصویر غلط و اغراق شده را از بین برد و این کشور را به یکی از مقاصد اول گردشگری دنیا بدل نمود و در نتیجه از مزایای مستقیم و غیر مستقیم ورود گردشگران خارجی به ایران بهره جُست؟
خوشبختانه پس از توافق هسته ای، به طور قابل توجهی از شدت ایران هراسی در سراسر جهان کاسته شد و کشور، شاهد روانه شدن سیل گردشگران خارجی بود. بنابراین بهبود سیاست خارجی ایران گام بلندی در این عرصه به حساب آمد که بسیار لازم بوده ولی کافی نیست.
در مرحله بعد، کشور نیازمند سازماندهی اطلاعات و تبلیغات گسترده در سایت های معتبر بین المللی است. اطلاعات جامع از هتل ها، وضعیت تورها و اماکن دیدنی تاریخی و طبیعی و انواع جشنواره های موجود در ایران می باشد. گردشگر باید تبلیغات مربوط به سفر به ایران را در میان تبلیغات دیگر کشورهای پرطرفدار در زمینه گردشگری بیابد و عکس ها و فیلم های بسیاری را از ایران به راحتی بیابد. هر گردشگر اگر بخواهد به طور مستقل و بدون تورهای مسافرتی سفر کند باید بتواند مسیر خود را از قبل مشخص و تعیین نماید. فرودگاه ها، شهرهای مختلف، رستورانها، اماکن دیدنی و غیره باید بدون ابهام قابل دسترس باشند. ایران در این زمینه می تواند از کشورهای موفق در عرصه گردشگری مانند ترکیه، مالزی، چین، گرجستان و غیره الگو بگیرد.
موج ایران هراسی را به ساحل ایران دوستی بکشانیم
حضور نمایندگان ایران در نمایشگاه های معتبر بین المللی می تواند اقدام بسیار اثرگذاری برای معرفی کشورمان باشد.
از سویی دیگر، با توجه به اینکه هر شخصی به سخن و توصیه هموطن و همزبان خویش بیشتر از یک خارجی و غریبه توجه نشان می دهد، بنابراین یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تصویر زیبا از کشورمان علاوه بر تبلیغات مستقیم، استفاده از تبلیغات دهان به دهان مسافرانی است که به ایران سفر می کنند. در این راستا سفارتخانه های ایران یا حتی سازمانهای مردم نهاد ایرانی در دیگر کشورها می توانند خاطرات، سفرنامه ها، فیلم ها و تصاویر این گردشگران را جمع آوری کرده و به صورت مدون در اختیار شهروندان آن کشورها قرار دهند. فعالیت ایرانیان مقیم دیگر کشورها یا ارسال فرستادگانی به کشورهای دیگر برای راه اندازی جشنواره های مختلف، معرفی جشن ها و مناسبت های متنوع مانند نوروز، جشن های تیرگان و مهرگان و غیره، معرفی آداب و سنن هرقوم، ارائه لباس های محلی، راه اندازی جشنواره هایی چون سفره ایرانی برای معرفی غذاهای محلی از راهکارهای معرفی ابعاد و زوایای جذاب ایران برای گردشگران می باشد. به نمایش گذاشتن صنایع دستی از سر تا سر ایران می تواند برای خارجی ها بسیار جالب توجه و شگفت انگیز باشد.
چاپ کاتالوگ ها و بروشورهایی برای معرفی اماکن هر شهر و استان، هتل های معتبر، معرفی سیستم حمل و نقل برای تسهیل جابجایی گردشگران، رستوران و کافی شاپ های دیدنی، برای معرفی و نشان دادن تصویر حقیقی ایران بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
تمام موارد ذکر شده می توانند در از بین بردن تصویر غلط ارائه شده از کشورمان مثمر ثمر باشند. به جرأت می توان گفت که در این میان تبلیغات دهان به دهان از همه راهکارهای پیشنهادی قدرتمندتر خواهد بود – چه بسا گردشگرانی بوده اند که به ایران سفر کرده و آنقدر مسحور زیبایی های آن شده اند که پس از بازگشت به کشور خود، حتی در رادیو و تلویزیون ملی خود وقت گرفته تا تجربیات سفر خود به ایران را بازگو نمایند. بوده اند گردشگرانی که تصاویر و خاطرات خود را در اختیار دیگر هموطنان خود گذاشته و اینگونه سبب ترغیب دوستان خود به سفر به ایران شده اند.
اگرچه برای توسعه گردشگری نیازمند بهبود زیرساخت های لازم در ایران می باشیم اما قبل از آن نیاز به ایجاد اطمینان خاطر از امنیت و آرامش در کشورمان و از بین بردن تصویر ضد ایران در دیگر کشورها، بویژه کشورهای غربی به شدت احساس می شود و امید آن می رود که با بهبود سیاست های خارجی ایران و اقدامات ارگان های دست اندر کار در عرصه گردشگری شاهد قرار گیری ایران در بین کشورهای محبوب و پرطرفدار و مقاصد درجه یک گردشگری باشیم.
نویسنده : پریسا یگانه کارشناس ارشد گردشگری