آیین، آداب و رسوم محلی

نوش آباد در دهه دوم محرم با تصویری از کربلا

آیین‌های سنتی و مذهبی محرم در نوش آباد اصفهان | اگر به دنبال فرصتی برای رفتن به گردشگری محرم هستید وقت آن رسیده تا به نوش آباد سر بزنید چرا که بعد از دهه اول محرم عزاداری در نوش آباد بسیار دیدنی است. همچنین مراسم و آیین خیمه‌ کوبی و خیمه برداری نوش آباد.

شهر باستانی نوش آباد در استان اصفهان و از توابع شهرستان آران و بیدگل در نزدیکی کاشان است. نوش‌آباد، شهری با فرهنگ و باورهای دینی و میراث‌دار آیین‌های اصیل در پاسداشت حماسه عاشورا است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده و این ظرفیت فرصتی برای گردشگری مذهبی است.

روز دوازدهم محرم در نوش آباد

اما در روز دوازدهم محرم نوش آباد حال و هوای دیگری از کربلا را به تصویر می کشد و همه ساله درعصر روز دوازدهم محرم از ساعت ۱۴:۳۰بعد از ظهر تا غروب آفتاب این مراسم ادامه دارد.

روز دوازدهم محرم در نوش آباد محشری بر پا است که تو را به دشت کربلای واقعی وصل خواهد کرد.شکل و شیوه اجرای عزاداری همراه با نوحه خوانی و سینه زنی است و بیابانی با صحنه آرایی تبدیل به واقعه عاشورا گردیده است.

پیکرهای بی جانی بر روی زمین افتاده اند و جوانان نوش آباد نقش این پیکرها را به خوبی باز آفرینی می‌کنند.مداح با پای برهنه بر روی خارها می دود و به بازخوانی اتفاقات آن روز مشغول می شود.

خیمه‌ کوبی نوش آباد کاشان اصفهان

آیین خیمه‌ کوبی و خیمه برداری نوش آباد

آیین‌های سنتی و مذهبی خیمه‌کوبی و خیمه برداری نوش‌ آباد نیز بزرگترین مراسم آیینی مذهبی بر اساس یک سنت دیرینه است که در روز دوازدهم محرم برگزار می شود.

این آیین دو بخش دارد که با تعزیه شهادت امام حسین‌(ع) آغاز می‌شود. لشکر اشقیاء سوار بر اسب یا پیاده، با سنگ و خنجر به خیمه‌های اهل بیت حمله می‌کنند، بر پیکر شهدا می‌تازند، کودکان را با تازیانه می‌نوازند و زنان حرم را به اسارت می‌برند.

حضور زنان بنی اسد برای یاری امام حسین (ع)

بخش دوم آیین خیمه برداری نوش‌آباد، حضور زنان بنی اسد برای یاری امام حسین (ع) است، اما زمانی می‌رسند که واقعه عاشورا به پایان رسیده است. کشته‌ها در میدان افتاده، خاندان حسین به اسارت برده شده و خیمه‌هایشان در آتش سوخته است.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا