اشتوتگارت آلمان، بهشت ماشین بازها
موزه پورشه در اشتوتگارت آلمان که در حال حاضر نه تنها در کشور آلمان بلکه در تمام دنیا به عنوان یکی از شاهکارهای معماری معرفی و شناخته می شود به صورت خاص تنها درباره ی یکی از محبوب ترین و البته جالب ترین ماشین های دینا یعنی محصولات کمپانی پورشه فعالیت می کند. در ادامه با ما در گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید تا از این موزه بازدید کنیم.
در شهر اشتوتگارت آلمان موزه ای با موضوع یکی از محبوب ترین ماشین های مورد علاقه ی شما و یا حداقل کمپانی ماشین سازی مورد علاقه ی اینجانب که نویسنده ی این مطلب هستم را به نمایش می گذارد آن هم چه نمایشی! موزه ی پورشه (Porsche Museum) در واقع موزه ای از محصولات شرکت ماشین سازی پورشه است که از سال ۱۹۷۶ میلادی ساخته شد و بازدید از آن برای عموم مردم نیز آزاد است. این بنا با قالب یک موزه، تاریخ کمپانی پورشه و ماشین هایی که تولید کرده است را نشان می دهد. این تاریخ پربار بصری هم نیز عبارت است از مدل های قدیمی و پر خاطره تا طرح های جدید ساخت این کمپانی. برخی از مدل های قدیمی این خودروساز که بسیار معروف هستند همچون پورشه فلیتزر همانطور که در ادامه نیز خواهید خواند، هر از چندگاهی در مسابقه ها یا جشنواره های اتومبیل های قدیمی شرکت داده می شوند و از موزه خارج می گردند.
البته کمپانی پورشه دو موزه ی مختلف با نام های موزه ی قدیم و موزه ی جدید نیز در خود دارد. موزه ی جدید پورشه که با معماری کاملاً مدرن در محل این کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته شده است، همان موزه ی فوق العاده ای است که ما در این مطلب می خواهیم درباره ی آن بیشتر می خواهیم تا از بعد زیبایی شناسی آن به شما توضیح دهیم.
موزه ی جدید پورشه در تاریخ ۳۱ ماه ژانویه ی سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. در موزه ی جدید پورشه برخی مدل های این شرکت که از ابتدای تأسیس کارخانه که تاکنون ساخته شده اند، در معرض دید بازدیدکنندگان و مراجعین این موزه قرار می گیرد. در مجموعه ی اتومبیل های گردآوری شده در موزه ی پورشه در اشتوتگارت نخستین اتومبیل های اسپورت جهان که محصول این کمپانی بودند نیز به نمایش در آمده است. امروزه کمپانی های بزرگی از قبیل شرکت اتوبیل سازی سیات و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات مهندسین و کارکنان شرکت پورشه به مراکز تحقیق و توسعه ی این شرکت و علی الخصوص این موزه که حکم خزانه ی پورشه را دارد، می فرستند.
این موزه که خود یکی از زیباترین موزه های دنیا و یا به عنوانی دیگر یکی از شاهکارهای دنیای معماری است، تنها برای نمایش متفاوت یکی از برترین خودروهای دنیا ساخته شده است و چیزی جز آن ها را در خود به نمایش نمی گذارد.
امروزه کمپانی های بزرگی از قبیل شرکت اتوبیل سازی سیات و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات مهندسین و کارکنان شرکت پورشه به مراکز تحقیق و توسعه ی این شرکت و علی الخصوص این موزه که حکم خزانه ی پورشه را دارد، می فرستند.
این موزه که خود یکی از زیباترین موزه های دنیا و یا به عنوانی دیگر یکی از شاهکارهای دنیای معماری است، تنها برای نمایش متفاوت یکی از برترین خودروهای دنیا ساخته شده است و چیزی جز آن ها را در خود به نمایش نمی گذارد.
در این موزه علاوه بر نمایش معماری بی نظیر ماشین های پورشه، محبوب ترین اتومبیل های پورشه در طول تاریخ نیز به نمایش گذاشته شده اند. این موزه در واقع مکانی است که در فضایی به مساحت ۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع ساخته شده. در موزه ی پورشه در حدود ۸۰ مدل از ماشین های این کمپانی از قرن ۲۰ میلادی تا به کنون که توسط فردیناد پورشه (Ferdinad Porsche) که صاحب این شرکت ماشین سازی است طراحی شده اند، به نمایش گذاشته شده است.
می دانید از کجا جرقه ی ساخت این موزه که در واقع نمایشگاه نفیسی از ماشین های پورشه است، زده شد؟ در واقع شرکت پورشه در سال ۲۰۰۵ میلادی طی مسابقه ای توسط گروه معماران اتریشی دلوگان مایسل را برای ساخت بنای جدید موزه ی پورشه در شهر اشتوتگارت زادگاه نخستین این شرکت، یعنی شهر اشتوتگارت زده شد را دعوت کرد و در نهایت در طی جلسات مختلف این شهر به عنوان مکانی برای ساخت این موزه ی نمایشگاهی انتخاب شد تا دستاوردهای خانواده ی پورشه را به نمایش بگذارد و گزارشی از وقایع نگاری خودروهای اسپرت پورشه را به مردم ارائه دهد.
ایده ی کلی که معماران این موزه برای ساخت آن داشتند این بود که، این موز در واقع نشانی کاملا واضح از طرح برند و نشان تجاری پورشه به زبان معماری باشد و اشاره ای صریح به آن داشته باشد.
طراحان این موزه نه تنها در شکل کلی ساختمان بلکه در تجربه ی فضایی بصری نیز سعی کرده اند تا حرکت و ایستایی و همچنین ثبات این کمپانی را به بیننده القا کنند و معادل های فضایی برای سرعت، هیجان و وضوح المان ها و کیفیت را به بیننده ی خود انتقال دهند. نظر معماران این موزه درباره ی سبک و شکل طراحی آن به گفته ی خودشان، حاصل رویکرد آن ها به معماری به عنوان یک ارگانیسم محیطی و ماشینی بوده که با آن ها به صورت مستقیم در تعامل بوده است.
این در واقع به این معناست که بخشی از یک کل با بقیه ی بخش ها در ارتباط باشد. از این رو تعامل میان بنا و محیط اطرافش در نهایت غایی ترین هدف معماران این موزه بوده است. به هر حال ماحصل هر چیزی که مورد توجه معماران موزه بوده این است که، موزه ی پورشه در اشتوتگارت ساختمان ناموزون سفیدی است که با فرمی کاملا غیر هندسی اما کاملا حساب شده، نا متعارف و هنجار شکن با سطوحی شکسته که به آرامی از زمین جدا شده و گشایشی به روی خیابان مقابل خود ایجاد کرده است، می باشد.
از طرفی دیگر بخش های معلق در بنای این ساختمان با سطوح آینه ای در زیر احجام خیره کننده که در نهایت محیط اطراف را در خودش منعکس کرده است و به این ترتیب شکاف خالی میان احجام و زمین را بزرگ تر جلوه می دهد، از جمله ی دیگر زیبایی های معماری این بنای درجه ی یک است.
درباره ی بنای موزه ی پورشه در اشتوتگارت باید این را بدانید که ساختمان موزه در واقع از لحاظ بصری به هیچ عنوانی پشت و رویی ندارد. در اطراف این موزه، مسیرهای متعددی در اطراف آن و خط راه آهنی وجود دارد که در کنار سایت آن قرار گرفته است و بر خطوط بنای آن تاثیر گذاشته اند.
کسانی که این موزه را از بیرون می بینند، از لحاظ آن ها موزه از خارج به صورت یک حجم یک پارچه ی فوتو توریستی به نظر می رسد که توسط شبکه ای فولادی و سه تیر به شکل V بتونی نگه داشته شده است و از هر زاویه ای کاملا به شمایلی پرسپکتیوی، ظاهری کاملا جذاب دارد. داخل موزه ی پورشه در اشتوتگارت نیز مانند جداره های خارجی ساختمان مملو از گوشه های تیز و خط خطی است که حرکت را به نگاه بیننده القا می کند.
کسانی که برای بازدید از این موزه می روند، با گذر از رمپی با شیب ملایم وارد موزه می شوند. پله برقی که در این موزه است بسیار بلند و شاخص است. این پله ها مخاطبین را از سرسرای ورودی به سالن های نمایش هدایت می کند و به خاطر حرکت دایره ای خود که دارای الگوی خاصی است، در سالن های مختلف موزه ی پورشه در اشتوتگارت حرکت می کنند.
در داخل این موزه برای رنگ آمیزی از رنگ خنثی و محبوبی همچون سفید استفاده شده است. در واقع رنگ سفید فضاهای داخلی زمینه ای خنثی برای مجموعه ای از اتومبیل های دلپذیر و رنگارنگی همچون ماشین هایی به رنگ قرمز رنگ را فراهم می کند. جالب ایت بدانید که به خاطر تضاد رنگ ها است که این موزه معروف شد. از جمله ی نکات جالبی که درباره ی موزه ی پورشه در اشتوتگارت وجود دارد این است که اتومبیل های به نمایش درآمده در این موزه گهگاهی حتی در مسابقات شرکت داده می شوند. به همین خاطر برای این که این ماشین ها به راحتی از موزه به زمین مسابقه منتقل شوند، آسانسوری برای خارج کردن آن ها از موزه در نظر گرفته شده است. در موزه ی پورشه ی اشتوتگارت، علاوه بر وجود سالن های نمایش، آرشیو و کتابخانه ی مخصوص پورشه نیز که در همین ساختمان قرار گرفته است؛ رستوران، کافه و سالن کنفرانس و دیگر فضاهای جانبی بخش های دیگر این موزه را تشکیل می دهند.
شرکت ماشین سازی پورشه
پورشه یک شرکت خودروسازی آلمانی است که در سال ۱۹۳۱ میلادی توسط فردیناند پورشه تاسیس شد. در ابتدا تمرکز پورشه بر روی ارائه ی خدمات مهندسی و مشاوره فعالیت خود را آغاز نمود و در سال های اول فعالیتش بخش بزرگی از مشتریانش را شرکت های خودروسازی همچون: آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر، بنز و اتو یونیون تشکیل می دادند.
تمرکز این شرکت ماشین سازی عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس و مجلل است. شرکت ماشین سازی پورشه هم اکنون به عنوان پنجمین اتومبیل ساز آلمان از نظر میزان دارایی و درآمد سالانه معرفی می شود و با توجه به این که اتومبیل های شرکت پورشه معمولاً در تعداد پایین و محدودی تولید و مونتاژ می گردند، محصولاتش معمولا در زمیره ی ماشین های خاص و گران قیمت دسته بندی می شوند.
شیما پاژخ