گردشگری ورزشی از سلامتی تا آدرنالین / یک تورست ورزشکار
گردشگری ورزشی از سلامتی تا آدرنالین / یک تورست ورزشکار
گردشگری ورزشی از سلامتی تا آدرنالین / یک تورست ورزشکار
گردشگری ورزشی یکی از شگفت انگیز ترین گونه های گردشگری به حساب می آید که از ترکیب دو صنعت ورزش وگردشگری ایجاد می شود و در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی را داشته است. و روز به روز شمار تعداد افرادی که به این نوع گردشگری علاقمند می شوند افزایش می یابد.
گردشگران ورزشی معمولا به سه دسته فعال، غیر فعال و نوستالژیک طبقه بندی می شوند. گردشگران ورزشی فعال گردشگرانی هستند که هدف آنها از سفر شرکت در فعالیت های ورزشی می باشد در صورتی که گردشگران غیر فعال تماشاچی هستند و در فعالیت ورزشی مشارکتی ندارند نوع سوم گردشگرانی هستند که هدف آنها از سفر بازدید از موزه ها و یادوارهای مشاهیر ورزشی، بازدید از ورزشگاه های مشهور می باشد. یک فرد می تواند در سفر خود هر سه دسته را تجربه کند و این بسته به نوع انگیزه افراد دارد . انگیزه اصلی گردشگران ورزشی می تواند شامل: تفریح، گریز، ،سلامتی و تندرستی، هیجان، یادگیری، سرگرمی و کاهش استرس باشد.
گردشگری ورزشی از سلامتی تا آدرنالین / یک تورست ورزشکار
بازار گردشگری ورزشی در نتیجه افزایش تمایل مردم به پیشگیری بیماری به جای درمان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، به طور روز افزونی در حال رشد است.تعداد افراد سالخورده که به این نوع گردشگری علاقه مند هستند در حال افزایش است. این افراد هم وقت کافی و هم پول کافی برای شرکت در این نوع فعالیت ها را دارند البته باید توجه داشت که این افراد بیشتر گردشگری ورزشی غیرفعال یا گردشگری ورزشی فعال نرم یا آسان را انتخاب می کنند. گروه دیگر گردشگران که مورد توجه ما نیز می باشند افراد بین ۱۸تا ۴۵ سال هستند این افراد به دنبال ماجراجویی و هیجان می باشند و در واقع انگیزه آنها عمدتا لذت ناشی از ترشح آدرنالین می باشد. این گروه به عنوان گردشگران ورزشی ماجراجو شناخته می شوند بیشتر فعالیت های آنها شامل کوه نوردی، غواصی، قایقرانی در آب های خروشان، اسکی خارج از پیست، پرش از صخره،بانجی جامچینگ، پرش از بلندی، شیرجه زنی در آب یخ و… می باشد.
بسیاری ازکشورها به گردشگری ورزشی ماجراجویانه اهمیت زیادی می دهند و بسیاری از آنها در اولویت خود قرار می دهند چرا که این نوع گردشگری باعث رشد بازار به این صورت که باعث رسمیت شناختن محیط زیست، فرهنگ و ارزش اقتصادی می شود. گردشگری ورزشی اثرات اقتصادی از جمله اشتغالزایی، ورود ارز، توزیع عادلانه درآمد، توسعه زیر ساخت ها، توسعه مناطق روستایی کم برخوردار می شود.
گردشگری ورزشی از سلامتی تا آدرنالین / یک تورست ورزشکار
با توجه به مطالب بیان شده کشور ایران یک مکان مناسب برای جذب گردشگران ورزشی به خصوص گردشگران ماجراجو می باشد. با توجه به اقلیم کشور و برخورداری از چهار فصل می توان ایران را یکی از کشورهای مستعد و دارای پتانسیل بالا برای میزبانی تورنمنت های بین المللی و اردوهای تیم های مختلف ورزشی نامید. شهرهای جنوبی مانند بوشهر، کیش، قشم و چابهار و غیر در زمستان و همدان، ارومیه و سرعین اردبیل و غیره در تابستان دارای ویژگی ها و توانمندی های فوق العاده ای برای جذب گردشگران ورزشی می باشند. بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایران یکی از ده کشور اول جهان از نظر جاذبه های گردشگری می باشد، از این رو می توان با فراهم آوردن شرایط برگزاری تورنمنت های بین المللی ورزشی و در پی آن ورود گردشگران ورزشی به کشور، زمینه شناخت و توسعه صنعت گردشگری ایران را گسترش داده و به رشد اقتصاد ملی یاری رساند. ایران از نظر آب و هوایی نسبت به تمامی کشورهای منطقه و بعضی دیگر از نقاط جهان مزیت کلی دارد. زمانی که در کشورهای عربی، گرمای طاقت فرسایی حاکم است و یا در اروپا برف سنگینی باریده، مناطقی در ایران وجود دارد که از لحاظ آب و هوایی بسیار مساعد و دلپذیر و آماده پذیرایی از تیم های ورزشی جهت برپایی اردوهای ورزشی می باشد. در ضمن با توجه به محدودیت هایی که در کشور ما در ارتباط با گردشگری وجود دارد، موضوع گردشگری ورزشی می تواند شرایط مطلوب تر و مناسب تری را به لحاظ فرهنگی و ارزشی ایجاد نماید. به عنوان مثال رشته کوههای البرز و زاگرس، دریاچه های طبیعی، خلیج فارس، دریای خزر و کویر لوت به عنوان اصلی ترین نعمات خدادادی ایران به صنعت گردشگری ورزشی ایران هستند که با توجه به همین پتانسیل ها می توان بهترین نتیجه را از صنعت گردشگری ایران گرفت و به جای تکیه بر صنعت نفت و دلارهای نفتی، به دلارهای ورودی از این صنعت تکیه داد و از این نعمات بی پایان الهی بهترین بهره را در جهت اشتغال زایی و رشد صنعت گردشگری برد و البته در نهایت تمدن و آداب ایران را به دیگر کشورهای جهان شناساند و علاقمندی فراوانی جهت بازدید گردشگران خارجی از ایران ایجاد کرد.
نویسنده : فهیمه عبدی نیان / کارشناس ارشد گردشگری