تاریخچه مدنیت شهر بادرود / بادرود به روایت گردشگری کوله
تاریخچه مدنیت شهر بادرود / بادرود به روایت گردشگری کوله
تاریخچه مدنیت شهر بادرود / بادرود به روایت گردشگری کوله
اگرچه بادرود در کویر مرکزی ایران به دلیل وجود شنهای روان ،نحوه زندگی مردم را مشکل ساخته و بسیاری از مظاهر مدنیت بر اثر حوادث طبیعی نابود شده اما چند آثاری که برجای مانده و یا نامی از آنها بر سر زبانهاست نشان از قدمت و مدنیت آن شهر دارد.
ـ تپه ریگ تخت پادشاه و محله کرملک (تنور پادشاه) که از گذشته ها به جای مانده است نشانگر مرکز حکومت شاهان قدیم و وجود تمدن کهن ایرانی بوده است.
ـ کشف اخیر در منطقه سیاه بوم بادرود « سایت اریسمان ۱ و۲ »تاریخی معادل ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد را نشان می دهد و این منطقه ، در کنار شهر بادرود و در جوار روستای اریسمان ، اولین زیستگاه جهانی را معرفی می کندکه در زمانهای بسیار دور ،۵۵ کارگاه ذوب فلزات برپا بوده است و این بزرگترین پشتوانه مدنیت این شهر و منطقه است .
ـ وجود قلعه گبری که نامی پر آوازه داشته است و هسته اولیه شهر نشینی را فرا یاد بشر می آورد از آثار گرانقدر مدنیت در زمانهای دور بوده است و در آن زمان این قلعه دارای ۱۲ برج به عنوان دژ مستحکم در مقابل حملات دشمنان داشته است که نشان توجه به تمدن شهر نشینی قدیم بوده است. که مرحوم دهخدا در اثر گرانسنگ خود از وجود این قلعه گبری در بادرود خبر داده است از نکته قابل توجه در ساخت این قلعه آن است که به صورت مربع که هر ضلع آن حدود ۱۰۰ مترومساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع بوده دارای ۱۲ برج ویک درب ورودی چوبی ساخته شده بود که ارتفاع درب آن ۵۰/۱متر و عرض ۱۰/۱ متر و قطر آن ۱۰ سانتیمتر بوده است و روی تمام درب از آهن به قطر ۵ سانتیمتر پوشانده شده بود وبالای درب ،سوراخی حفاظتی وجود داشته که پیچ در پیچ بوده است که اگر دشمن خواست آن در را آتش بزند بتوان با آب ،آنرا خاموش ساخت .
تاریخچه مدنیت شهر بادرود / بادرود به روایت گردشگری کوله
واطراف قلعه گبری را چینه های گلی تشکیل داده بود که ضخامت قسمت زیرین آن ۸ متر و ارتفاع دیوار ۱۲ متر (حدود ۱۸ رک چینه ) تشکیل داده بود که این قلعه در حوادث تاریخی مثل حمله نایب حسین کاشی (از یاغیان دوره) محل مقاومت مردم بوده است البته آقای دکتر سیروس شفقی، استاد دانشگاه اصفهان در مجله فصلنامه اصفهان تحت عنوان «پیشینه تاریخی قلعه های دفاعی اصفهان آورده است : منابع تاریخی نشان می دهد که تصرف هیچیک از آن قلعه ها ممکن نگردید مگر وقتی که دیگر ، مرد و مال و آذوقه در قلعه نایاب شد .گفته های اهالی حاکی است که هنگام تخریب این قلعه «قلعه گبری باد»، ضرب سکه هایی مربوط به سالهای ۱۱۷۱ و ۱۱۸۷ و قبل و بعد از آن یافته شده است.
– وجود مسجد آدینه که هنوز بقایای آن حفظ شده نشانگر روح مذهبی مردم فلات مرکزی ایران است که از دوران صفویه یا قبل از آن به ارث مانده است که به گفته مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان اصفهان «جرزهای حجیم ساخته شده از خشت خام و پاکارهای قوس های سقف و نوع معماری آن حاکی از قدمت فراوان آن دیار و یادگار دورانهای آبادانی و رواج تاریخی بوده است و وی این مسجد را از دیرینگی فراوانی برخوردار دانست و اطلاق نام آدینه بر این بنا را از ارزشهای نهفته در آن دانست .»
ـ وجود دو بارگاه امامزاده آقاعلی عباس و محمد (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع)و شهادت آن دو بزرگوار درسالهای (۲۰۱ یا ۲۰۳ )نشان از قدمت مذهب تشیع در این منطقه دارد و امروز ملجا و پناهگاه خستگانی است که شفاعت می طلبند .که از برجسته ترین اثر ماندگار این زمان است .که بارگاه این دو بزرگوار از بهترین شیوه های معماری دوران معاصر از لحاظ گچبری ،آینه کاری و کاشیکاری برخوردار است . ایوان ورودی حرم ، به سبک معماری ایلخانان با کاشیهای هفت رنگ زیبایی ، مزین شده است وگچ بری داخل گنبد ، آخرین اثر ماندگار زنده یاد استاد رشتیان است که هر بیننده ای را مجذوب هنر می سازد .
تاریخچه مدنیت شهر بادرود / بادرود به روایت گردشگری کوله
نویسنده :حسین نقدی بادی