گردشگری شکوفای اسپانیا: تکیه گاه اصلی اقتصاد
بخش کارآفرینی در اسپانیا بیش از ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را تولید می کند و در یک کشور با میزان رسمی نرخ بیکاری ۲۶ درصد، گردشگری خالق حیاتی شغل است.
اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به گردشگری اسپانیا حدود ۱۲ درصد از کل مشاغل را تشکیل می دهد.
گردشگری در اسپانیا چیزی جدید نیست؛ این کشور پیشگام تورهای گردشگری است.
در سال ۱۹۵۹، دولت ژنرال فرانکو، ویزای ورود به توریست ها را لغو کرد، پزتا را کاهش داد و کشور را ارزان تر کرد.
اسپانیا با صدها کیلومتر از خط ساحلی با شکوه که به سرعت توسعه یافت، با هتل ها و بلوک های آپارتمانی که توسط استانداردهای اروپایی ارزان بود، برکت یافت.
بنیدرم، یک روستای متشکل از ماهیگیران و کشاورزان خواب آلود در سواحل مدیترانه در دهه ۱۹۶۰، تبدیل به معبد آرچتیپی برای تورهای گردشگری و تورهای بسته شد. امروز، بنیادورم، بلندترین هتل اروپا، Gran Bali با ۵۲ طبقه و ۷۷۶ اتاق است.
رژیم فرانکو در دهه ۱۹۶۰ تحت عنوان شعار بسیار موفق «اسپانیا متفاوت است» تعداد بازدیدکنندگان خارجی را ۴۳ درصد افزایش داد و به ۴٫۳ میلیون نفر رسید، ۱۸ میلیون در سال ۱۹۶۷ و ۳۰ میلیون در سال ۱۹۷۵٫
صرف نظر از افت سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰، تعداد گردشگران همچنان افزایش یافته است.
در سال ۲۰۱۳، به علت انقلاب های جهان عرب که گردشگران تعطیلات خود را از این کشورها به اسپانیا تغییر دادند رقم گردشگری اسپانیا به ۶۰٫۷ میلیون رسید.
اسپانیا دارای ۴۴ سایت جهانی میراث جهانی اعلام شده توسط یونسکو است؛ این یعنی بیشتر از هر کشور البته پس از ایتالیا.
رکود بخش های املاک و ساختمان بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ موجب شکنندگی اقتصادی اسپانیا شد و این موضوع موجب تغییر تفکر این کشور و سوق به سمت فعالیت بیشتر برای رونق گردشگری شد.
گردشگری فرهنگی مبحثی است که اسپانیا به آن پرداخته و مادرید که از موزه های هنر پرادو، تیزن و رینا سوفیا که نزدیک به یکدیگر هستند، شکل گرفته مثلث طلایی گردشگری فرهنگی نامیده می شود.
این سه موزه بیش از ۶٫۶ میلیون بازدیدکننده در سال دارد.
مترجم مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)
ویلیام چیسلت؛ تحلیلگر و دانشیار موسسه سلطنتی ELCANO