جاذبه های گردشگری ایرانگیلان

معرفی ۷ جاذبه‌ دیدنی تالش

تالش شهری زیبا در شمال کشور است که نام خود را از قومی به نام تالش گرفته و براساس منابع و شواهد از اقوام کادوس باستان و همسایگان باستانی قوم گیل به جا مانده است. تالش از سمت غرب با اردبیل، از سمت جنوب با رودبار، از شمال با آستارا و از سوی شرق با دریای خزر و انزلی همسایه شده است.

جنگل‌های انبوه سبز، دشت‌هایی پر از گل‌های زیبا، آسمان ابری، هوای مرطوب و نوری که هرزگاهی از لابه‌لای ابر‌ها به سمت زمین می‌تابد باعث شده این شهر به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری تبدیل شود. اما این تنها طبیعت نیست که این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

غذا‌های لذیذ تالشی و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی از دیگر بخش‌های مهم سفر به این شهر به حساب می‌آید. در این مقاله، قصد داریم به معرفی برخی از جاذبه‌ های دیدنی تالش بپردازیم. اگر با مطالعه این مطلب برای سفر به تالش مشتاق شدید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی خوب به تمامی این جاذبه‌ها سری بزنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

نقشه گوگل مپ تالشبرای دسترسی به نقشه گوگل مپ و مسیریابی روی نقشه کلیک کنید

معرفی جاذبه‌ ها و جاهای دیدنی تالش

تالش جایی است بین جنگل و دریا، تصویری که بیشتر به یک عکس شباهت دارد تا واقعیت. هنگام سفر به شمال کشور، در قسمت غربی گیلان به تالش می‌رسید. تالش بعد از رشت از پرجمعیت‌ترین مناطق گیلان است. در تالش می‌توانید به هر آن چه که از سفر به طبیعت می‌خواهید، برسید. چند مورد از بهترین جاذبه های دیدنی تالش عبارتند از:

۱. پارک جنگلی سیاهداران؛ بلندترین نقطه تالش

در گذشته، پارک جنگلی سیاهداران پر بود از درختان بزرگ و سر به فلک کشیده. سیاهداران به عنوان یکی از مکان های دیدنی تالش، منطقه‌ای معنا می‌دهد که با درختان بلوط پوشیده شده است.

پارک جنگلی سیاهداران
پارک جنگلی سیاهداران – تالش – ایران

این پارک جنگلی در ۴ کیلومتری شهر تالش واقع شده و طی سالیان گذشته گردشگران و توریست‌های زیادی را به خود جلب کرده است. در این منطقه که به عنوان بلندترین نقطه تالش نیز نام گرفته است، گردشگران می‌توانند به امکانانی همچون رستوران، آلاچیق و سورتمه ریلی دسترسی داشته باشند. سورتمه ریلی در دل جنگل از تفریحاتی است که تجربه‌ای ماندگار برای گردشگران را رقم می‌زند. گوزن‌های مارال اولین چیزی هستند که پس از ورود به پارک جنگلی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. گردشگران و مسافران علاقمند به حیوانات می‌توانند از این گوزن‌ها در منطقه‌ای حفاظت شده در داخل پارک سیاهداران دیدن کنند.

۲. منطقه‌ ییلاقی دوخاله کوه; استنشاق آب و هوایی پاک و تمیز

منطقه ‌ییلاقی دوخاله کوه از جمله مناطق خوش آب و هوا و بکر استان گیلان به حساب می‌آید. این منطقه به عنوان یکی از جاذبه ‌های دیدنی تالش با شهر فاصله کمی دارد. در این منطقه می‌توانید از آب و هوای تمیز و پاک و طبیعت زیبا به دور از هیاهوی شهر لذت ببرید. نیمه اول سال بهترین زمانی است که می‌توانید برای سفر به این منطقه ‌ییلاقی انتخاب کنید.

منطقه‌ ییلاقی دوخاله کوه
منطقه‌ ییلاقی دوخاله کوه – تالش – ایران

افرادی که به طبیعت گردی و تجربه سادگی یک زندگی روستایی علاقمند هستند، می‌توانند از سفر به این منطقه نهایت لذت را ببرند. گردشگرانی که به دوچرخه سواری علاقمند هستند هم می‌توانند با دوچرخه‌ای که مخصوص این مراتع است در دل طبیعت رکاب‌ زده و با استنشاق هوایی پاک از سفر خود لذت ببرند.

۳. غار سوباتان; منطقه‌ای برای صخره‌نوردان

غار سوباتان که به نام غار گنج‌خانه هم شناخته می‌شود، در شمال شرقی منطقه‌ای بکر و سرسبز به نام سوباتان قرار گرفته است. سوباتان در ۲۰ کیلومتری شهر تالش واقع شده و گردشگران بعد از رسیدن به روستا باید تا غار ۱۵ دقیقه پیاده روی کنند. گردشگران در طول این مسیر ۱۵ دقیقه‌ای می‌توانند از هوای پاک و چشم انداز سرسبز و زیبای منطقه لذت ببرند.

غار سوباتان
غار سوباتان – تالش – ایران

غار سوباتان به عنوان یکی از جاهای تفریحی تالش خود را بین صخره‌هایی با ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر پنهان کرده است. چشمه‌های معدنی زیادی را می‌توانید در اطراف غار سوباتان پیدا کنید. این چشمه‌ها نیز همچون دیگر چشمه‌ها به درمان برخی از درد‌ها و بیماری‌ها همچون کمردرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴. دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در فاصله ۱۰ کیلومتری قسمت مرکزی تالش قرار گرفته است. این دریاچه را می‌توانید در روستایی با نام سراگاه پیدا کنید. دریاچه سراگاه محلی برای پرورش ماهی است و در واقع ملکی شخصی به حساب می‌آید که گردشگران می‌توانند با اجازه مالک از آن بازدید کنند. بهترین فصل برای بازدید از این دریاچه، بهار و تابستان است و گردشگران می‌توانند با اقامت در کلبه‌های روستایی و یا نصب چادر در نزدیکی دریاچه، اوقات بی‌نظیری را تجربه کنند.

دریاچه سراگاه
دریاچه سراگاه – تالش – ایران

کوه‌هایی پوشیده از درختان سبز، شالیزار برنج و باغ‌هایی پر از درختان کیوی در اطراف دریاچه قرار گرفته‌اند. روستاییان در این منطقه به کار پرورش ماهی مشغول هستند و گردشگران می‌توانند مرغ‌های ماهی خواری که برای شکار ماهی‌های پرورشی به سمت دریاچه می‌آیند را ببینند و از آن‌ها عکس بگیرند.

۵. رودخانه کرگان رود

رودخانه کرگان رود یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌هایی است که در قسمت غربی استان گیلان و در شهرستان تالش واقع شده است. سه سرشاخه اصلی این رودخانه با نام‌های آق‌اولر، وزنه‌سر و رزه‌چای از ارتفاعات ۳۰۰۰ متری کوه‌های تالش که در امتداد البرز قرار گرفته، سرچشمه می‌گیرند. آب رودخانه از خرداد تا مهر تقریباً کم می‌شود. این رود زیستگاه ماهیان زیادی از جمله سفید و آزاد است. پل تاریخی آق‌قلا که توسط صفویان بر روی رودخانه کرگان رود ساخته شده از جاذبه‌های دیدنی این منطقه به حساب می‌آید. گردشگران می‌توانند از تالاب‌های متعددی که در حاشیه کرگان رود قرار گرفته و زیستگاه پرندگان مهاجر زیادی است، دیدن کنند.

۶. پارک جنگلی گیسوم

از دیگر جاذبه ‌های دیدنی تالش باید به پارک جنگلی گیسوم اشاره کنیم. مسیر دیدنی گیسوم در حالی که با درختان سر به فلک کشیده پر شده همانند تونلی جنگلی شده که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در این جاده می‌توان از نسیم خنکی که از سمت کوهستان‌های تالش می‌وزد، روح و جان خود را تازه کرد.

پارک جنگلی گیسوم
پارک جنگلی گیسوم – تالش – ایران

گیسوم منطقه‌ای است که در آن جنگل و دریا به هم می‌رسند. اگرچه بهترین وقت برای سفر به این منطقه نیمه اول سال است، اما نمی‌توان به راحتی از کنار زیبایی‌های آن در فصولی همچون پاییز و زمستان گذر کرد. درختان جنگلی و گونه‌های گیاهی مختلف به خصوص درختان انجیلی در فصل پاییز چشم‌اندازی رویایی به همراه دارند. جلوه خاص پوشیده شده از برف این پارک در زمستان نیز نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

پارک جنگلی گیسوم را می‌توانید در محور رشت به آستارا و در فاصله ده کیلومتری جاده اسالم به خلخال پیدا کنید. از امکانات این منطقه می‌توان به جت اسکی، پارکینگ، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی برای کودکان اشاره کرد.

۷. آبشار ورزان

آبشار ورزان که به نام ورازان نیز شناخته می‌شود در استان گیلان قرار گرفته است. این آبشار در فاصله ۳۶ کیلومتری در شمال غرب تالش و در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ متری از سطح دریا‌های آزاد واقع شده است. روستای ورزان جایی است که می‌توانید این آبشار را در آن جا پیدا کنید. فاصله بین سوباتان و ورزان تنها ۴ کیلومتر تخمین‌ زده شده است. این آبشار با ارتفاعی بالغ بر ۱۰۰ متر در حالی که از صخره‌هایی عظیم و بزرگ فرو می‌ریزد، چشم هم گردشگری را به خود خیره می‌کند.

سخن پایانی

با مشاهده جاذبه های دیدنی تالش مطمئن خواهید شد که کشور خودمان ایران چیزی کم از تصاویر سوئیس و فرانسه ندارد. نام تالش حتی بی‌میل‌ترین افراد را نیز به سوی خود می‌کشاند. با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید در فصولی همچون بهار، تابستان و یا حتی پاییز از این شهر زیبا دیدن کرده و لحظاتی به‌یادماندنی را با تصاویری بی‌نظیر و استثنایی ثبت کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا