اخبار

مسیرتوسعه اشتغال از توسعه صنعت گردشگری می گذرد

مسیرتوسعه اشتغال از توسعه صنعت گردشگری می گذرد

در چند شماره پیش نسل فردا طی مصاحبه با یک کارشناس ارشد علوم اقتصاد به این نتیجه رسید که «مسیر توسعه اشتغال از راه توسعه صنعت گردشگری م یگذرد ». در این شماره نیز سعی داریم «موانع وآسی بهای این صنعت » در گفت و گو با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بررسی شده است.

به گفته دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، در سا لهای اخیر خاورمیانه بیشترین رشد را در زمینه گردشگری داشته است، اما جایگاه ایران در بازار بزرگ گردشگری کمتر ازکشورهای استونی، قبرس، اوروگوئه و حتی کشور کوچک بحرین است. به راستی چرا کشور ما با وجود پتانسیل های بالا در جذب توریسم سهم بسیار اندکی در رواج این صنعت داشته است؟ واقعیت این است با وجودی که اصفهان -که م یتوان آن را سرآمد شهرهای توریستی کشور دانست-دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان و دارای قدمت چندین هزارساله است. ولی هرگز جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا نکرده است؛ البته در سا لهای اخیر روند جذب گردشگر رشد نسبی داشته، ولی باتوجه به ظرفیت بالقوه موجود اصلا کافی نبوده وجای کار بسیار می طلبد.بر همین اساس برای رسیدن به نقطه مطلوب در توسعه گردشگری باید عوامل موثر را که نوعی فرصت و عدم توجه به آن تهدید قلمداد می شود، مورد واکاوی قرار داد. عوامل سیاسی و بین المللی: به گفته محمد مویدنیا الگوی سیاسی کارآمد و افزایش روند همکار یهای بین المللی، عضویت در مجامع بین المللی،عقد قراردادهای خواهرخواندگی و جلوگیری از ایجاد تنش های سیاسی تاثیرگذار از علل سیاسی موثر بر توسعه گردشگری خواهد بود. عوامل اقتصادی و سرمایه ای: این محقق اقتصاد تخصیص بودجه کافی به سرفصل گردشگری و ایجاد تسهیلات برای متولیان امر و وجود تضمین بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران،تسهیل مبادلات ارزی و ساختارهای مالی مورد نیاز گردشگران اعم از کارت های اعتباری وغیره را ازعوامل موثر اقتصادی بر توسعه گردشگری معرفی کرد . عوامل اجتماعی و فرهنگی: به اعتقاد موید نیا بهبود فرهنگ گردشگرپذیری و جلوگیری از توهم بیگانه هراسی، ترویج برخورد مناسب کارکنان اماکن مرتبط با گردشگر از لحظه ورود در فرودگاه تا لحظه خروج از مرز، زنده نگه داشتن بسیاری از آداب و سنن وبازی ها و رقص و موسیقی های محلی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسامی کشور، آشنایی هر چه بیشتر مردم محلی و کسبه های مرتبط با مناطق گرد شپذیر با زبان های بین المللی، ایجاد پرواز مستقیم به بسیاری از کشورهای با جمعیت گردشگر بالا، به کارگیری افراد کارآمد در مشاغل تور گردانی و راهنمای تور، همه از علل و عوامل فرهنگی و اجتماعی در توسعه گردشگری هستند. عوامل طبیعی: استفاده بهینه از سرمایه های طبیعی و زمینه های اکوتوریسم اعم از رودخانه، کوه و دشت و ایجاد مراکز توریسم درمانی در مناطق آبگرم و آب معدنی و لجن درمانی و همچنین ایجاد گردشگران زمستانی در فصول برف خیز که موجب رونق گردشگر در فصول غیرپیک م یشود. عوامل آموزشی وفناوری: آموزش کارکنان مراکز سیاحتی، زیارتی واقامتی و همچنین فعالان تجاری مرتبط با گردشگران، آموزش رسمی و آکادمیک تا مقاطع بالا در رشته های گردشگری وجهانگردی و ایجاد مراکز آموزش از راه دور در زمینه های جذب این صنعت ، زمینه را برای ارتقای بهتر گردشگری فراهم می سازد.توسعه فناوری های اطلاعات موثر بر جذب گردشگر مثل مقوله گردشگری اینترنتی، توسعه فناوری های ارتباطی اعم از هوایی، زمینی و دریایی و بهبود ساختار رزرواسیون بین المللی از نقاط حائز اهمیت تکنولوژی در توسعه تورسیم است. عوامل امنیتی، انتظامی و مدیریتی : حفظ و بهبود امنیت داخلی، کنترل بهینه سرحدات و مرزها، مبارزه با تبلیغات سوء علیه ایران و ایجاد آرامش خاطر برای گردشگران خارجی و تقویت وآموزش پلیس گردشگری از لحظه ورود تا خروج از نکات تقویت کننده بحث امنیت گردشگری خواهد بود. همچنین وجود دستگاه ها ونهادها با سیاست های موازی در بحث گردشگری، ضعف سیستمیک در مدیریت دولتی و نهادی به دلیل نگرش های کوتاه مدت و سطحی و نبود ثبات در مدیریت کلان ،عدم وجود یک طرح جامع گردشگری کاربری و استراتژیک و عدم اجرای برنامه های موجود به دلیل نبود احساس رقابت در بین مدیران و همچنین فقدان مدیران کاملا مطلع و آموزش دیده بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا