سامانه نظارت بر خدمات سفر راه اندازی شد
با نزدیک شدن سال نو و آغاز تعطیلات نوروزی خانواده های ایرانی در حال برنامه ریزی برای سفر هستند تا بتوانند از این تعطیلات به بهترین نحو استفاده کنند.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر از مسافران عزیز اقدام به راه اندازی اپلیکیشن «نظارت بر خدمات سفر» کرده است. با نصب این برنامه کاربردی روی تلفن های هوشمند خود می توانید در هر لحظه از سفر یا بعد از آن، پیشنهادها، گزارش ها و شکایات خود را در مورد رستوران ها، مراکز اقامتی، مراکز گردشگری، پایانه های مسافربری و …به ثبت برسانید تا در اسرع وقت پیگیری شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خبر و جزئیات اپلیکیشن سامانه نظارت بر خدمات سفر بیشتر صحبت کنیم.
آقای ولی تیموری، رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری با اعلام خبر راه اندازی اپلیکیشن سامانه نظارت بر خدمات سفر اعلام کرد: گردشگران نوروزی میتوانند با نصب و استفاده از اپلیکیشن «سامانه نظارت بر خدمات سفر» هر گونه پیشنهاد، گزارش یا شکایت از خدمات گردشگری را در کوتاه ترین زمان ممکن به متولی مربوطه منتقل و از روند نتایج حاصل مطلع شوند.
به گزارش خبرگزاری های رسمی کشور از جمله ایسنا و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری، «سامانه نظارت بر خدمات سفر» با هدف تکریم گردشگران و رعایت حقوق شهروندی ضمن برقراری ارتباط همزمان دریافت کنندگانِ خدمات حوزه گردشگری با اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر راهاندازی شده است تا به این وسیله گزارش ها (شکایات) و پیشنهادهای خود را در زمینه های متنوع به ثبت برسانند. گردشگران و مسافران عزیز نوروزی از طریق این اپلیکیشن می توانند هرگونه نارضایتی از «مراکز پذیرایی»، «مراکز اقامتی»، «مراکز گردشگری»، «دفاتر خدمات مسافرتی»، «پایانه های مسافربری»، «مراکز درمانی» و نیز «کالاها و خدمات» را در قالب گزارش و پیشنهاد به ثبت برسانند تا در اسرع وقت پیگیری شود.
به گفته ولی تیموری:
علت شکایات در بخش «مراکز گردشگری» شامل نوع برخورد، کیفیت خدمات، نرخ و سایر موارد است تا گردشگران ضمن پر کردن فرم اطلاعات شخصی و نیز نام استان و شهر مربوطه با انتخاب نوع نارضایتی و انتقال مستندات از جمله عکس و تصویر، ارتباط آنلاین با متولی و مسئول بخش دولتی مورد نظر برقرار کنند. رسیدگی به گزارش های دریافتی و پاسخگویی به هموطنان عزیز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود. در حال حاضر ۲۲ دستگاه دولتی و اجرایی عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور هستند. از این رو بر مبنای تعامل و ارتباط فرابخشی موجود امکان شکایت از سایر بخش های مرتبط با حوزه گردشگری نیز در اپلیکیشن (نرمافزار کاربردی) «سامانه نظارت بر خدمات سفر» فراهم شده است که بخش«پایانههای مسافربری» یکی از آن موارد به شمار میآید. ارائه گزارش یا شکایت از شرکتهای هواپیمایی، پایانه های اتوبوسرانی، فرودگاه ها، پایانه های راهآهن و نیز پایانه های بندری در بخش «پایانه های مسافربری» اپلیکیشن «سامانه نظارت بر خدمات سفر» امکان پذیر شده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ادامه سخنانشان اضافه کردند: بخش «کالاها و خدمات» نیز در راستای تعامل دستگاه های دولتی، در زیر چتر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، امکان ثبت تخلف در زمینه های گران فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت، تقلب، احتکار، عدم صدور صورتحساب، عرضه خارج از شبکه، فروش اجباری کالا و خدمات و نیز حمل و نقل، نگهداری و فروش کالای قاچاق را در اپلیکیشن (نرمافزار کاربردی) «سامانه نظارت بر خدمات سفر» فراهم آورده است.
ایشان در پایان اظهار کردند: علاوه بر این امکان ثبت نارضایتی و شکایات از بیمارستان ها و درمانگاه ها نیز در بخش «مراکز درمانی» این نرم افزار ایجاد شده است تا در صورتی که هر یک از بخش های مذکور اصول مربوط به هزینه ها، خدمات، نوع برخورد و سایر موارد را رعایت نکردند، گردشگران بلافاصله به دستگاه متولی مربوطه گزارش دهند.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد این اپلیکیشن این طور توضیح داده است:
«اپلیکیشن سامانه نظارت بر خدمات سفر به منظور ارتباط آنلاین گیرندگان خدمات حوزه گردشگری با اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر راه اندازی شده است. به کمک این سیستم مشکلات و شکایات مرتبط با نحوه عرضه خدمات به گردشگران به صورت آنلاین بررسی و در صورت معتبر بودن شکایات مطرح شده هماهنگی های لازم به منظور بهینه سازی ارائه خدمات انجام میشود.
مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)
زهرا مظاهری