خانه حاج مصورالملکی،اینجا خانۀ نقاش برجسته اصفهانی است
خانه حاج مصورالملکی،اینجا خانۀ نقاش برجسته اصفهانی است
خونه گردی این شماره به خانه نقاش معروف اصفهان رسید که ملکه انگلیس عاشق تابلوی او شد ومدال هنری جرج پنجم و ملکه را به او اهدا کردند.یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان،همین خانه (خانه حاج مصورالملکی،اینجا خانۀ نقاش برجسته اصفهانی است)است. خانه حا ج مصورالملکی، واقع در محله نو اصفهان. این خانه که محل سکونت حا جمحمدحسین مصورالملکی مشهور به مصور طراح، نقاش، شاعر و مینیاتوریست بلندآوازه اصفهانی بوده، قدمتی در حدود دویس توشصت سال دارد و بنا به گزارش ثبت آن در فهرست آثار ملی، متعلق به اواخر دورۀ زندیه و اوایل قاجاریه است. این بنا که به شیوۀ بناهای دوران صفویه ساخته شده است، ۷۴۰ متر مربع مساحت دارد و شامل فضاهای متنوع ساختمانی است که در چهار سوی حیاطی مستطی لشکل در مرکز خانه قرارگرفت هاند. هرچند دقیقاً مشخص نیست که سازندۀ این خانه چه کسی بوده، اما ظاهرا شخصی به نام «حاج عل ینقی »، از بازاریان اصفهان که تیمچ های نیز به همین نام در بازار دروازۀ اشرف داشته، از بانیان آن بوده است. مرحوم حاج مصورالملکی حدود سال ۱۳ ۲۰ این خانه را خریداری و تا پایان عمر خود در آن سکونت م یکند. درباره استاد مصورالملکی مرحوم استاد محمدحسین مصورالملکی مشهور به حاج مصورالملکی، طراح، شاعر و نقاش بلندآوازه ایران در سال ۱۲۶۹ هجری شمسی در اصفهان و در خانواد های هنرمند که از دوران صفویه تاکنون نس لدرنسل نقاش بود هاند ب هدنیا آمد. آثار مرحوم مصورالملکی از شهرت و کثرت ک منظیری برخوردار هستند و بسیاری از آ نها توسط هنردوستان غربی به خارج از کشور برده شد هاند و اکنون زین تبخش موز ههای بزرگ دنیا هستند.
خانه حاج مصورالملکی،اینجا خانۀ نقاش برجسته اصفهانی است
ورودی اصلی خانه از راه دالانی در گوشۀ جنوبی حیاط قابل دسترسی است.سمت شمالی خانه شامل تالار پذیرایی شا هنشی نداری به ارتفاع دو طبقه است که مزین به ارسی پن جدهنه مشبککاری شده و همچنین انواع آرای ههای مقرنسکاری، قطاربندی، گره چینی، نقاشی دیواری و آ یینهکاری است. در دو سوی تالار، دو اتاق که به آن ها «گوشواره » می گویند، قرار گرفته.در گوشۀ ضلع شمالی خانه، حو ضخان های صلیب یشکل بها رتفاع دو طبقه، با حوضی هش تگوشه در میانه و نورگیر زیبایی بر فراز سقف آن قرار دارد که سرتاسر دارای تزئینات گچبری و مقرنس های چشم نواز است.در سمت جنوب، تالاری س هدری ب ههمراه مهتابی وسیعی در طبقۀ دوم آن مشاهده م یشود .اولین تجربه هنری استاد در عرصۀ جهانی، حضور تابلوی مینیاتورش در نمایشگاهی درل ندن در سال ۱۹۳۳ میلادیب ود که آنقدر مورد توجه ملکها نگلستان قرار گرفت که ساخت تابلویی همانند آ نرا توسط پروفسور پوپ )ایرا نشناس مشهور( به استاد سفارش داد. طبق این سفارش، استاد تابلویی به شیوۀ نقاشی اصیل ایرانیا ز منظرۀ مسجدی خیالی و نمازگزاران آن ب هتصویر درم یآورد و ب هواسطۀا ینا ثر به دریافت عال یترین مدال هنری جرج پنجم و ملکه نایل م یشود. در سال ۱۹۵۸ میلادی، دو تابلوی ارزندۀ استاد یعنی تابلوهای تخ تجمشید و جنگ نادر با محمدشاه هندی درن مایشگاهب ی نالمللیب روکسلب هنمایش درآمدند و مقاما ول و مدال طلای نمایشگاه راا ز آن خود کردند. تابلوی تخ تجمشید که کیی از مه مترین آثار استاد ب هشمار م یآید، بنای اول تخ تجمشید را در زمان شکوه و آبادانی، قبل از ب هآتشکشید هشدنش به دست اسکندر و هنگام مراسم سلام عید نوروز نشان م یدهد. استاد این اثر را که تجسمی دقیقا ز بنای اصلی است، پس از مدت چهار سال تحقیق و مطالعه،ب راساسن قشۀ کف وب خ شهای باقیماندۀبنا و آثار ب هدس تآمده در حفار یها و با بهکارگیری قوانین علمی پرسپکتیو خلق کردها ست. استاد حدود سال ۱۹۴۳ میلادی زمانیکه آتش جنگ دوم جهانی روشن بود و آلمان بر قآسا پیش م یتازید، با پی شبینی خود تصویر شکست محور و فتح متفقین را م یسازد که ب هصورت گراوور در جهان منتشر م یشود و با این اثرا ز طرف چرچیل، روزولت و چیان کای چک تقدیرنام ههایی را دریافت میکند.
نویسنده:نازنین صادقی